Når det gælder sikker sex, kan du ikke undvære kondomer
Vores administrerende direktører Eva og Jan Vinzenz Krause om kondomers potentiale i den erotiske detailhandel.
Det er bestemt umuligt at forestille sig erotiske detailbutikker uden kondomer, men det er tydeligt, at de ikke længere er så meget i fokus, som de var engang. Alligevel er potentialet i disse produkter stort, som Eva og Jan Vinzenz Krause, administrerende direktører for Vinergy GmbH, forklarer i dette interview. De giver tips og råd om, hvordan dette potentiale kan udnyttes og bruges til detailhandlens egen fordel.
Hr. Krause, der findes kondomer fra mange producenter, men De er den virkelige pioner inden for kondomer med tilpasset pasform. Det er indlysende, at kondomer hører hjemme i enhver erotikbutik, men alligevel opstår der et indtryk af, at de er blevet marginaliseret af andre produkter - især elskovslegetøj. Er denne observation korrekt eller overdrevet? Og hvilken rolle kan dine specialfremstillede kondomer spille i denne sammenhæng?
Jan Vinzenz Krause: Måske tænker folk ikke primært på kondomer i forbindelse med erotikbutikker. Men jeg er overbevist om, at enhver velassorteret erotikbutik bør have et varieret udvalg af kondomer som en del af sit attraktive sortiment. Fra 1970'erne til 1990'erne var pornofilm den vigtigste salgsdrivkraft i erotikbutikkerne. Internettet har ændret dette i høj grad. Folk ser i stigende grad porno online. Samtidig er antallet af kærlighedslegetøj steget dramatisk, de er blevet acceptable. Efter min mening har legetøjet skabt mere plads til erotik. Og her er kondomer naturligvis et meget vigtigt element.
Hvad siger du til dem, der siger, at kondomer tilbydes, sælges og købes overalt i dag - i e-handel, på apoteker osv. - og at det derfor ikke ville være fornuftigt at lægge for meget vægt på disse produkter i den erotiske detailhandel?
Jan Vinzenz Krause: De fleste erotiske produkter - legetøj, glidecreme, lingeri - tilbydes i dag via e-handel og andre salgskanaler. Men du kan også finde glidecreme og legetøj sammen med kondomer i mange apoteker. Det er meget gode og vigtige tilbud. Jeg er dog overbevist om, at en erotikbutik har en helt anden atmosfære og har meget mere rådgivende viden om produkterne. Under mine mange besøg i erotikbutikker, som f.eks. ORION-specialbutikkerne, er jeg altid imponeret over den viden, som sælgerne har. Kunderne har gavn af gode råd, fordi de i sidste ende kan hjælpe dem med at få bedre sex.
Hvordan kan den erotiske detailhandel bedre udnytte kondomernes potentiale? Hvordan kan man puste nyt liv i emnet "kondomer på det erotiske marked" igen?
Jan Vinzenz Krause: For at udnytte kondomernes potentiale bedre ser jeg en kombination af god rådgivning, det rigtige produkt og yderligere salg omkring kondomer. Men for at det kan ske, skal kondomet dog endnu mere ud af den tabubelagte zone. Det erotiske marked kunne give hele emnet et løft med sin egen offensiv.
Hvordan kan den erotiske detailhandel i højere grad formidle de budskaber, der kommer fra kondomer - ordsproget "safer sex"?
Eva Krause: Statslige organisationer som BZgA (Bundeszentrum für Gesundheitspædagogik) har i årevis intensivt arbejdet for sikker sex og brug af kondomer. Efter min mening er Tyskland et godt eksempel på dette område. Den erotiske detailhandel kan bygge videre på dette og hjælpe folk med at finde det rigtige kondom gennem sin rådgivningsfunktion. Fordi et kondom, der sidder lige så godt som en anden hud, føles bedre og mere sikkert. Og først når parret føler sig godt tilpas under sex, vil de som en selvfølge gribe til kondomet.
Du tilbyder mange værktøjer, som forhandlerne kan bruge til at henlede opmærksomheden på kondomer fra dit MISTER SIZE-mærke. Hvad er de helt præcist?
Jan Vinzenz Krause: Vi er den eneste kondomproducent, der tilbyder meget omfattende løsninger og passende værktøjer til alle formål. Selv vores emballagedesign er en vejledning til den rigtige kondomstørrelse. De blå striber i forskellige bredder afslører allerede den ønskede størrelse på hylden. Det virker uden at skulle måle. Til den stationære specialhandel anvendes størrelsesguiden med et aftageligt målebånd i en udstillingsstander. Vi har nu udstyret over 150 ORION-butikker i Tyskland med dette system. Condom Sizer er et fantastisk værktøj til at introducere folk til emnet kondomstørrelse på en legende og underholdende måde. Vi bruger Sizer ved arrangementer som fester og messer. Vi stiller den til rådighed for vores salgspartnere på syv sprog. Vores seneste udvikling er test-sættet: tre kondomer i forskellige størrelser med et målebånd i én pakke. Med dette tilbud kan vores distributionspartnere tjene penge lige fra starten.
Kan du fortælle os om din erfaring med, hvordan detailhandlere bruger disse værktøjer, og hvilken succes de opnår med dem?
Jan Vinzenz Krause: Størrelsesguiden er meget godt modtaget af kunderne. Og størrelsesguiden i displayet bruges allerede i mange specialforretninger. Den vil blive brugt i flere og flere butikker. Vi tilbyder den nu på mere end 10 sprog. Vi får mange gode tilbagemeldinger, fordi det er et simpelt værktøj, som vi stiller gratis til rådighed for detailhandlerne.
I hvilket omfang koordinerer du udformningen af dine værktøjer med detailhandlens behov?
Eva Krause: Under udviklingen af displayet til størrelsesguiden var jeg i intensiv udveksling med ORION-specialbutikkerne. Vores første prototype var oprindeligt for stor. Desuden havde vi den kun på ét sprog, nemlig tysk. Med feedback fra ORION-butikkerne har vi forbedret displayet og indarbejdet deres ønsker i vores nuværende produkt. Ud over forhandlerne får vi naturligvis også feedback fra kunder og sexrådgivere.
Især når det drejer sig om kondomer, er det også et spørgsmål om specialviden og den rådgivning, som allerede er blevet diskuteret her. Hvordan ser din støtte ud i denne henseende? Tilbyder I produkt- og salgstræning?
Jan Vinzenz Krause: Du taler om et meget vigtigt og ofte undervurderet emne. Når det handler om sikker sex, kan du ikke undvære kondomer. Og jo mere og jo bedre forhandlerne og brugerne kender til det, jo bedre bliver succesen. Jeg får også altid ideer, som jeg kan give videre på kurser. Når jeg er på farten i Tyskland, kan jeg f.eks. godt lide at kigge ind spontant i erotikbutikker, hvilket fører til interessante samtaler og dialoger. Siden Corona har vi desuden i høj grad benyttet os af onlinetræning, som vi tilbyder via Loom On Demand. Butiksassistenterne kan se vores videoer, som vi har designet til at vare mindre end 5 minutter. Og via Zoom afholder jeg også live-træningssessioner på 45 til 60 minutter, hvor jeg kan svare mere på spørgsmål. Et højdepunkt i slutningen af vores kurser er den levende kondomproduktion, hvor jeg laver et kondom af flydende latex foran deltagerne. Herefter bør der ikke være flere ubesvarede spørgsmål tilbage.
Interviewet blev første gang offentliggjort i eLine Magazine 07/2022: www.eline-magazine.de